Fra ødemark til fremtidsvei

I Borealis-prosjektet blir intelligente trafikksystemer (ITS) testet til det ytterste. Førti kilometer av E8 gjennom Skibotndalen i Troms skal få alt fra kameraer og værstasjoner til dynamiske veiskilt og lyttekabel.

Dialog med brukerne av veien har vært sentralt for å komme fram til løsningene som er valgt, fortalte prosjektleder Karl Magne Nilssen fra Statens vegvesen da han presenterte prosjektet for deltakerne på Integras årskonferanse 10. april.

– Borealis er et norsk-finsk samarbeidsprosjekt om strekningen Skibotn-Kipisjärvi. Strekningen er en av fem norske ITS-pilotstrekninger. Veistrekningen gjennom Skibotndalen er en tofeltsvei. Kjøreforholdene er ofte vanskelige, fortalte Nilssen, og viste bilder av flere havarerte trailere. Transportkjøretøy står for en voksende andel av trafikken langs veistrekningen, siden den er en viktig rute for fisketransport.

Manglet både strøm og mobilnett
Tungtrafikk utgjør 27 prosent av trafikken på strekningen i dag. Trailertrafikken har økt med 70 prosent siden 2010. Målet for prosjektet er å skape forutsigbarhet for hele verdikjeden, fra fisken blir hentet opp fra mærene og til den når de utenlandske markedene. Fisken skal nå de asiatiske markedene på 36 timer. Informasjon til transportører og trafikanter er derfor svært viktig.

Da vi startet prosjektet, fantes det stort sett ingenting der som vi kunne bygge videre på. Det fantes ikke strøm. Mobildekning fantes heller ikke, kun 2G en og annen plass. Alt måtte rigges fra grunnen av. Prosjektet ble utlyst som et FoU-prosjekt. Vi fikk inn 38 forslag. Ni av disse ble valgt ut, og det ble inngått standard FoU-kontrakter for disse.

I dag er E8 gjennom Skibotndalen landets mest overvåkede veistrekning i dagen. Det er lagt fibernett med ti noder, og ti lokasjoner langs strekningen har fått 230 V strøm. Veien har fått fire værstasjoner, en GNSS basestasjon, 15 utstyrsmaster og 19 kameraer.

Prosjektet har ikke bedt om ferdige produkter fra de ni bedriftene som deltar i Borealis-prosjektet. Når det gjelder veien videre, blir det opp til bedriftene som har deltatt om de vil gjøre kommersielle produkter ut av det de har testet her. Vi kommer nok også til å teste nye piloter langs strekningen.  

Borealisprosjektet startet i 2016, og løper ut perioden for gjeldende Nasjonal transportplan, dvs fram til 2023.